10.4.10

Knyppling...

.



.
Knyppling är en hobby som jag hållit på med i många år.
Lärde mig i ungdomen på någon kurs.
Det är ett tidskrävande arbete
som man inte tar fram för en kvällsstund framför TV ;)
så därför blir det inte så ofta!
Till denna spets används ca 100 "knypplor"/trådspolar
och den blir ca 10 x 40 cm färdig
.

.
Håller på och knypplar en spets
till en andra folkdräktsmössa ( hätta )
Den är sydd av rött sidentyg och handbroderad!
Hättan tillhör "Närpes folkdräkt"
.
(Visar hela dräkten längre fram)
.

17 kommentarer:

Nikoline sa...

Hei!
Skreiv ein kommentar i innlegget under her,men trur eg må forflytta meg "eit hakk lenger opp" og takka deg endå ein gong!! Eg er så UTRULEG glad for at eg vann den akvarellen!! Igjen tusen takk og samtidig takk for at eg har fått bli "kjent" med deg.Set stor pris på bloggen din,på det nydelege arbeidet du gjer og på innhaldet i det du skriv om. - og no vart eg endå meir imponert når eg ser du kan knipla også!!Det er verkeleg kunsthåndarbeide av høg klasse! Men for eit arbeid! eg har ikkje tålmod til slike ting,men skulle ønska eg kunne denne "kunsten"...
Eg var så trøytt og sliten då eg kom heim i kveld,og tenkte eg skulle ta ein snartur innom på bloggen mens eg ventar på min kjære som er på utrykning på skogbrann... og så ser eg altså denne gledelege overraskelsen frå deg! Trøyttheit og slit var borte som dogg for sola... you made my day...
Ha ein riktig fin lørdagskveld og helg:0)

Unknown sa...

Oj då,det där ser klurigt ut!
Ha en fin kväll!

Orlaug sa...

Oi, det var litt av eit arbeid......fantastisk flott....reine kunstverket.
Har faktisk sett at det vert arrangert kurs i knipling heromkring òg......så spørs det om ein har tolmodigheit til slikt, då...nydeleg er det iallfall.
God sundag i morgon!!

Kjellfridsblogg sa...

Vakkert!

Livet på Vestergård sa...

Imponerande! Det där skulle jag inte våga mig på :)

Janne i Fagerlia sa...

Jeg er imponert over alle som mestrer denne teknikken. Vi var i Bulgaria for et par år siden, og da så jeg mange damer som utførte dette håndverket. Jeg forstår overhodet ikke hvordan dere kan holde hodet kaldt med så mye å holde styr på. Men det er utrolig vakkert.

Riktig god søndag til deg.

Moster och jag sa...

Det blir jätte fint men jag tror inte det passar för mig. Tålamodet räcker inte till.
Ha de gott!!

Birgitta sa...

Vad roligt att se hur fint du knypplar med så många pinnar. Jag har också knypplat för länge sedan, men nu räcker inte tiden till. Men jag beundrar alla som har tålamod att göra detta fina hantverk.
Önskar dej en skön söndag.
Kram Birgitta

Annelis hantverk sa...

Ja du kan en hel del! Tur att inte jag börjat med knyppling.
Kramiz!

Lenemora sa...

Så fantastisk at du kan nupereller som vi kaller det i norge tror jeg.
Det ser så utrolig vanskelig og tidskrevende ut! Men så blir det så vakkert at man kan sitte å se på det i timesvis uten å bli lei....
Takk for at du viser bilder og forteller om din hobby, det var gøy å se!

Klem Lenemora

Lyckoslanten sa...

Kära du milde vilken kunskap! Det värsta är att alla tar för givet att jag kan den där konsten. Hihi! men va' fint att någon kan och gör så fina hättor. Jag äger ingen hätta till min folkdräkt.
Ha en skön söndag!

Tussilago sa...

Nydelige kniplinger...og et arbeid som krever mer tålmodighet enn jeg har. Det er et fantastisk håndverk..gøy st du viser det frem her i bloggen. I mitt husflidslag har vi en slik kniplingspute..men det er bare to som kan kniple, så den er mest til pynt på veggen nå.
Fortsatt god søndag til deg.

Mia sa...

Oh, jag blir så 'avundsjuk' på alla som kan knyppla, det drömmer jag om att en gång lära mig. Dina spetsar är jättevackra, men jag tror dig, bara att se på 'piggsvinet' berättar för mig att det där måste ta tid :)

Bestemor Drillo sa...

Hva du er dyktig!! Dette har jeg aldri prøvat på ! Nydelig! Klem fra bestemor!!

Maria sa...

Jag är imponerad av knyppling, blir väldigt vackert!

Anonym sa...

Du är nog en tusenkonstnär som provar på allt ,men duktit av dej att som vågar pröva ,finns väl inget som är omöjligt för flinka fingrar ,knypplingen ser intressant ut och vackert

Gunilla sa...

Helt otroligt vad duktig du är, Knyppling har jag aldrig provat det ser så invecklat ut.
Jag tror att jag skulle få riktig huvudbry men fint blir det.

Ha en riktigt fin vecka
Kramen/Gunilla