28.6.11

På torget!

I samband med att nya torget blev byggt i centrum avtäcktes detta monument 2008. Det föreställer vägvisare till alla Närpes vänorter i Norden! De aktuella orternas namn är inhuggna i "fötterna"! Det är tillverkat av granit från Gottböle och designat av Karin Lipkin-Forsén.



" Vägvisare till Närpes nordiska vänorter" står det på huvudstenen! Vänorterna är: Akranes i Island, Bamble i Norge, Tönder i Danmark samt Västervik i Sverige.



Torget i staden kommer nu till helgen att fyllas med tusentals glada människor, med program, matserveringar, marknadsstånd, utställningar, sång, uppträdanden mm! Då är det nämligen TOMATKARNEVAL i dagarna två! (1-2.7)



I Turistinfo, det även på torget, finns förutom broschyrer o.a. också nu mina souvenirer!



Mig veterligen är detta enda skylten i staden som visar vägen till Näsby (numera Närpes centrum). Den finns i Kalax! Så ta er en runda till Näsby i helgen ... jag finns vid min marknadsplats, som vanligt! :)




Min räknare har passerat trettitusen, så en utlottning är på gång! Så även min utställning på Fagerö 1-31.7 !




Njut av värmen!




6 kommentarer:

nattugglan sa...

va fint.. o häftigt med "vägvisare" till alla nordiska länders vänort...Jag ha vart en gång på tomatkarnelvalen,,för flere år sen.Jag väntar på Fagerö.. skall försöka komma mej dit.

Nikoline sa...

Hei på deg!
Skulle så gjerne vore der!! I alle år har eg sagt at eg vil heller 100 gonger reisa til Finland i staden for syden... så kanskje ein vakker dag kan eg få oppleva landet ditt:o)
Synes det var ein fantastisk ide med vegvisaren (forstår det slik at det betyr vennskapsbyar? )
Håpar du har fine sommardagar og at salget går strålande på torget!!
Stor solklem frå Nikoline (som har det berre bra!!)

Janne i Fagerlia sa...

Trivelig sted! Jeg har faktisk aldri vært i Finland, men en dag skal vi ta turen dit. Skulle gjerne sett den finske hovedstaden.

Likte godt det lille huset hvor dere har turistinformasjonen.

alegni sa...

hej! hoppas ni får fint väder under karnevalen så en massa besökare hittar dit! jag har aldrig besökt sagda karneval, men vem vet när första gången blir av ;)
allt gott!

Livet på Vestergård sa...

Det blir säkert en hel del folk som är i farten. Själv ska jag stå och grädda våfflor och sälja kaffe :)
Njut av dagen! Kram kicki

Marie sa...

Så flott torg :)