19.1.12

Rutor och recept

Fem kilometer har vi till närmaste "närbutik" i grannbyn,
efter nedläggning i vår egen by för många år sedan!
Blir ju att sätta sig i bilen, åtminstone en sådan dag som idag
... SNÖSTORM ...

Men idag hittade jag en nyhet, från vår lokala brödfabrik,
som jag redan smakat på ... 'Flerkornsruta' hette dom.
Riktigt goda! Borde baka själv,
men ibland vill man ta det enkla före ...

******

Här får ni recept på röstin som jag visade för ett par inlägg sedan:

"Potatisrösti med svamp och bacon"
4 pers/25 min

12 medelstora potatisar rivs grovt
steks i rapsolja i stekpannan (platta till dem lite)
strö på salt och peppar
150 g champinjoner, ½ gul lök, 40 g rucola,
1 paket bacon, 1-2 dl crème fraiche

Sätt ugnen på 200 gr
Sätt alla förstekta röstin på en bakplåt och låt dem eftersteka ca 15 min. i ugnen. Skiva svampen och stek den mjuk i lite olja. Lägg i den skivade löken och låt den steka med mot slutet. Tag upp och blanda med rucolan. Knaperstek baconet. Lägg upp röstin på varma tallrikar och bre över crème fraiche. Toppa med bacon och rucolablandningen
Lycka till! Mums!
*

7 kommentarer:

Annika sa...

HÅKANS !! :-)
Jamen där är det lite trångt och "gullott". Handlar där ibland på somrarna. men det blir inte lika ofta eftersom mormor flyttat till Niesby! DOCK varenda ggn vi har arbetsdag på Stenöjen, då är vi hos Håkans först och handlar!
Snöstorm!! KÖR lugnt och fint.
Tar du strandvägen eller vägen förbi ÖJEN?
OOOOOOOOO, nu känner jag mig plötsligt ölite vemodig...
Stora kramar!!!

Maj sa...

Hej! Såg att du är "följare" av min blogg. Så roligt! Undrar lite hur du hittade mig? Jag är ny i bloggvärlden men tycker att det är jättekul nu när jag som pensionär har gott om tid.Såg bilder i ett av dina tidigare inlägg och jag funderar lite om det är "ditt hus". Jättefint! Ska läsa lite mer senare.

Livet på Vestergård sa...

Alltid bra att få lite nya recept!

Gugis Pärlor sa...

Tackar för receptet!

Kram Gugi

Annelis hantverk sa...

Ser gott ut brödet från fabriken :) Tack för det goda receptet med!
Kram!

Moster och jag sa...

Tack för receptet!! Det skall jag prova. Låter sååå gott.
Brödet ser också gott ut.
Ha det bra!
Kram Maj-Gun!

Janne i Fagerlia sa...

Oppskriften din høres bra ut. Har ikke prøvd noe slikt før, men kanskje den er enkel nok for meg også. Frister å forsøke :)