20.2.12

Mera stickat!

♥♥♥

Jag har stickat ett par speciella vantar åt Alva
till hennes födelsedag för ett tag sedan!
Vantarna ... eller mönstret kommer från min mor!
Hon stickade dessa redan i sin ungdom på 40-50 talet
och vi har stickat dem sedan dess,
men numera stickar mor endast sockor!
(Mor fyller 90 i mars!)

Själv stickade jag också åt mina egna barn!
Men de kräver sin tid, inte stickade på en dag ;)

Mors flinka händer hjälpte mig med 'kavelfransen' ...
det krävs nämligen två par händer till detta arbete!


Här på denna utställning för några år sedan syns
fyra vantar, två har jag lånat för just detta tillfälle!
♥♥♥
Här inleds dagen med strålande sol
och ca - 8 grader!
Ha en fin dag!

15 kommentarer:

Maja sa...

Vilka härligt fina vantar! Den modellen har jag inte sett förut! Är det en modell som bara finns i dina trakter? Det är så roligt då gamla mönster kommer tillbaka och att stickningen blivit inne igen! :)

Livet på Vestergård sa...

Så fina de är! Roligt med mönster som följer flera generationer. Inte alla som har en flink 90-åring som hjälpreda. Väredfullt det också!

Annelis hantverk sa...

Jättefina vantar vi haft genom åren! Underbart med en mor som hjälper till.
Ha en skön dag!

Orlaug sa...

Å, so flotte vottar, reine stasvottane!
Skjønar godt at desse ikkje kan strikkast på ein dag, med so masse arbeid.
Ha ein fin dag!

Janne i Fagerlia sa...

ÅÅÅÅÅ, det må være noen av de flotteste vottene jeg har sett. Kjempekjekt at du tar vare på de gamle oppskriftene. Jeg har strikket flere babysokker etter at du la ut oppskriften som du hadde arvet. Flere av mine venninner har også strikket dem :)

Monkan sa...

Hej Vivan, så fina vantar, är så avis, skulle gärna kunna sticka sådana. Jag får inte riktigt klämm på hur man stickar tumvantar. Mönsterstickningen är inga problem, men tummen.
Man fick göra det i slöjden i skolan men det ju "100" år sedan.
Jag beundrar din enorma kreativitet Vivan, du är säkert en inspirationskälla för många.
Kramar Monkan

Annika sa...

MEN vad fina!!
Som smycken!
WOW!
Helt underbart vackra.
Kram!

lippe.y sa...

Jättefina vantar du stickat åt Alva. Mor är duktig som ännu kan hjälpa till.
Kramis Lippe.y

Lyckoslanten sa...

Så värdefullt med assistens av mamman din! Min mor stickar nog helst sockor numera även om jag aktiverar henne med annat. ♥

Solstrimmor sa...

Men så fina kavelfransvantar! Har aldrig sett sådana förut. Roligt när gamla mönster kommer tillbaka. Du är såå duktig att sticka!

Kram Eva-Mari

nattugglan sa...

va fina vantar.. ingen som jag känner igen förutom ett par o det är de som är längst ut ill vänster..röda/vita .. de hade röd kvale...o dedär du hade stickat nu ha jag heller aldrig sett...Tänk va det finns många olika vantar.. idag sände jag iväg paketet.

Black Iris sa...

Men vilka underbara vantar. Det 'r så härligt att mycket av det gamla kommer tillbaka..

Kram Maidi

Unknown sa...

Oj så vackra vantar!
Ha en bra dag!
Kram!

Gugis Pärlor sa...

Söta vantar med stickmönster som går i släkten! Roligt!

Kram Gugi

Liljas Corner sa...

Va fina vantar! Har aldrig sett en sån kant förr. Roligt med namnet på också, och praktiskt :)