22.10.12

Äppelgott


Vi fick lov av en "bortflyttad" husägare i byn, att plocka äppel
från hans äppelträd! Massor med stora, sura :)
 äppel finns ännu kvar!
 ♦♦
 Det resulterade i att äppeldessert stod på menyn i helgen :O)
Så småningom blir det även äppelmos!


Här hittade jag ett enkelt och gott recept :

Knäckig äppeldessert

4-5 äpplen
200 gr smält smör
4 dl havregryn
0,5 dl ljus sirap
2 dl socker
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver

Skala och skiva äpplen och rada dem i smord form.
Rör till "smeten" och fördela ovanpå.
Grädda i 175 grader ca 30 min.
Gott med glass eller vaniljsås



 Albin följde mina göromål med nyfiken blick ...
Kanske det vankades något gott ;O)
♦♦♦

Nu väntar vävstolen ...
Ha en bra dag!

9 kommentarer:

Annelis hantverk sa...

Nej men OJ så gott!
Tack för receptet!
Kram!

kaffeochkanelbullar sa...

Låter gott!
Måste testa med de frysta äppelbitar jag har : )

Ha en bra dag i vävstolen!

skapa och inreda sa...

Ser verkligen gott ut!
Sparar ditt recept som jag gärna vill testa.
Önskar dig en trevlig dag.
Annika

Lilla Källängen sa...

Å så gott..sparar gärna det receptet! Så här på hösten har man ju en hel del äpplen att göra nåt gott av :-)
Roligt att du vill vara med i min utlottning!
Ha en riktigt fin dag
kram Anneli

Lyckoslanten sa...

Bra att få av det som naturen ger! Det såg ut som mumsfilibabba! ♥

Annika sa...

MUMS!!!
DET ska jag testa ngn ggn.
Kram!

Monkan sa...

Hej Vivan. Först vill jag tacka för din kommentar på min blogg,det har blivit långt emellan mina inlägg. Jag hoppas jag blir bättre framöver, men familjen har tagit mycket plats nu en tid.
Äpple har jag gott om, så alla nya spännande recept emottages tacksamt.
Jag skall även torka äppleringar, superbra, tar knappt någon plats.
Ha en skön kväll
Monkan

Lövkojan sa...

Mums så gott det ser ut!
Hittade hit via skapa och inreda :)
Så mycket fint du målar och gör!
Ha det fint/Marie-Louise

Solstrimmor sa...

Sura äpplen är bra att göra mos av, då blir det lite fart i moset:) Kakan ser mycket smaklig ut, tack för receptet!

Ha det gott.
Kram Eva-Mari