10.4.14

Stickat då och nu ...

 En sak är säker ... nutidens mönster och färger 
är inte samma som förr ... eller är de det!?
Mycket rosa har smugit sig in i min stickkorg ...
det är alla 'mina' småflickors förtjänst :)

 

Just nu i min handarbetskorg finns bl.a. denna
 rosa/vit blivande pippitröja :) 
Den röda virkade halsduken har jag gjort till mig själv
av garnet jag vann hos Linda före jul!


 Då kommer vi till 'dåtidens' stickade plagg!


 I slutet av 70-talet satt dessa tröjor på två bröder :) ...
medan lillebror i mitten av 80-talet fick sin egen SuperTed!
Häftig, och långt ifrån dagens pippitröjor ...


... men säkert skulle alla vara gångbara och moderna idag!


En till strålande och solig dag randas!
Jag ska fortsätta med min ... garderobrensning :)
Dock blir man lite nostalgisk ibland ...
Skön dag till Er alla!


8 kommentarer:

Imagine sa...

Tröjorna från slutet på 70-talet är ju moderna än idag:) Pippitröjan blir ju riktigt fin. Ser ut som att du har lila garn o inte rosa. Eller kanske garnet ser annorlunda ut i verkligheten. Ha en fin dag i garderoben:)!

Mina fotostunder sa...

Härliga tröjor från förr, men tur det blir rosa i din korg nu också!
Ha en skön dag!

Lisbeths Verden sa...

Tiden går i sirkel, artig å se hva som var moderne før :) Ha en fin helg, klem fra Beth

Skaparglädje sa...

Visst förändras modet/motiven/färgerna. Men alla dina tröjor är så snygga.
Kram!

Lyckoslanten sa...

Ja tänk så du får vara med i tidens virvlar.
Riktigt trevligt att se! ♥

Hantverkarboden Käsityöläispuoti sa...

Jag blir ju riktigt nostalgisk när jag ser dina stickade tröjor. Även mina söner hade både tröjor med oket och bilder. Här gällde även någon "super figur" och kalle anka. Roligt var det ju att sticka även på den tiden. Tröjorna jag stickade har nog åkt iväg till Polen, Ryssland eller något annat ställe. Klokt av dig att spara lite, då behöver man ju inte harmas sen.
Faktiskt väldigt trevligt att få byta färg när barnbarnen kom.

Annika sa...

ÅÅÅ vd härligt med allt stickat.
De där bruna tröjorna minns jag så väl. Min mormor stickade en sådan till mig, bland allt det andra hon stickade och virkade till oss.
Så fina.
Pippi-tröjorna så fina också, gillar dem.
OCh de där med nallar på, sådana stickade min mamma til mina bröder då de var små.
Fina minnen…
Kram!!

Kerstin Friberg sa...

Vill ha mönstret till Super Ted. Min sons favorit på 80-talet. Tänkte sticka den på hans 35-årsdag nästa år.